maandag 10 oktober 2022

Vogelsenzo praatjes; Apen Kijken



Een penseelzwijn poseert op bestelling!



Ad Kolen


Het nabij Tilburg gelegen Safaripark Beekse Bergen was tientallen jaren onbekend terrein voor me. Voor de Vogelatlas (SOVON-2018) heb ik in 2015 een deel van de gegevens van Atlasblok 5028 verzameld. In de kilometerhokken 22-23 & 31-32 bevinden zich het Safaripark en het Recreatiepark Beekse Bergen. Door de gelegenheid meerdere malen vrij in het Safaripark rond te kunnen lopen raakte ik meer bekend met het gebied. Vanaf 2015 heb ik een jaarkaart en leg sommige dieren als fraaie fotomomenten vast. Ze verblijven in tamelijk ruime onderkomens, waardoor ze meestal met een tamelijk natuurlijk lijkende achtergrond vastgelegd kunnen worden. Een deel van de doelstellingen van de Beekse Bergen bevalt met wel zoals bedreigde en uitgestorven diersoorten in fokprogramma’s behoeden van helemaal verdwijnen. Tijdens enkele dagen per jaar, buiten de vakanties en de feestdagen loop ik er met mijn camera rond. Recentelijk ben ik ook met filmen begonnen. Op statief, met weinig wind en goed licht vallen de resultaten niet tegen.






Bedelende olifant!


Zo ook op een fraaie dag in de tweede helft van september. Eerst wat opnames geschoten van rustende blauwe gnoes en zebra’s met hun jongen. Ook de penseelzwijnen poseren op bestelling. De weersomstandigheden zijn zo goed dat ik probeer op de grote vlakte de olifanten en bavianen vast te leggen. Dat laatste is al een paar keer mislukt. Meerdere olifanten staan dicht bij het hek, te dicht eigenlijk om te fotografen of te filmen. Een beeld waar ik me aan aan erger kan ik wel vastleggen. Een grote volwassen olifant rijkt, vanuit de droge gracht met zijn slurf over de rij schrikdraden en bedelt om grassprietjes en blaadjes. Die worden gretig door meerdere mensen aangereikt. Als de meeste olifanten van het toneel verdwijnen, komen de bavianen in actie.






























Als de meeste olifanten van het toneel verdwijnen, komen de bavianen in actie.


Ze struinen ruziƫnd over de grote kale vlakte. Soms zijn er conflicten met veel gekrijs. Een groot mannetje bemoeit zich er dan even mee tot het rustig wordt. De apen ontdekken de meerdere grote drollen die de olifanten hebben achter gelaten. Naast elkaar, in kleine groepjes pluizen ze de drollen helemaal uit. Blijkbaar zijn er nog al wat onverteerde eetbare resten in overgebleven. Ze genieten er met zijn allen wel meer dan een kwartier van. Dan is er weer even tumult en verdwijnen alle bavianen uit beeld.






























Terug naar de ingang lopende kom ik langs het buitenverblijf van de chimpansees. Een onvolwassen chimpansee heeft flinke dotten houtwol uit het binnen verblijf met naar buiten genomen. De aap tracht er een nest van te bouwen. Eerst op de bodem later op een houten plateau. Hij is er heel speels mee en plaatst dotten houtwol op zijn kop. Die vallen er natuurlijk direct weer af, meerdere herhalingen van dit spel volgen.





Jonge chimpansee spelende met houtwol.



Eerder kon ik speelse activiteiten van deze chimpansees op mijn camera vast leggen. En ook zorgzaam gedrag van moeders met hun jongen heb ik gefotografeerd. Het lijken soms wel mensen! Volgens Steven Parker in ’Het ontstaan van de mens’ hebben we ergens in het verleden de zelfde voorouders. Maar nog zeker niet alles daarover is duidelijk, hoe de lijnen precies lopen. Volgens Frans de Waal in ’De Bonobo’ is moraal bij mensapen al ouder dan de mens. Een boeiend boek waarin het gedrag van bonobo’s en chimpansees diepgaande belicht wordt.





Jonge chimpansee oefent in het bouwen van een nest.




Reacties naar adkolen@kpnmail.nl





Spelende chimpansees.