woensdag 2 november 2011

Merel zingt nog steeds!



Ad Kolen

Op dit weblog staat in oktober, op de 22e een bericht over een laat zingende Merel; “Zingende Merel in oktober!” Enkele tientallen meters de Bartokstraat in vanaf de kruising met de Peter Donderstraat zingt de vogel alsof het voorjaar is. Meest in de ochtendschemering, maar ook erna en in de avondschemering laat hij zich horen. Dat was op de volgende data; 3, 4, 5, 7, 16, 22 en 23 oktober. Dan lijkt het stil te worden. Ook dit laatste weekend van oktober, als ik op verschillende tijdstippen zowel in de ochtend -als in de avondschemering de betreffende plek passeer is er niets te horen.

Op maandag(31-10), als ik wat eerder op pad ga in de ochtend klinkt de welluiden zang weer vanuit de grote linde voor enkele woonhuizen. Dat is tegen 06.00 u. wat nu, na de wijziging in de wintertijd, een uur voor zonsopgang valt. Gisteren (01-11) klonk even een wat minder uitbundig liedje maar deze ochtend leek het wel weer voorjaar. De vogel zong er lustig op los. Wie weet zit er wel ergens zijn vrouwtje op eieren of met juist uitgekomen jongen! Dat sluit ik niet uit, waarom zou de vogel anders zo zingen!

Wat me ook is opgevallen dat rond het tijdstip van zingen ook andere Merels in de buurt zich laten horen. Niet de zang maar voortdurend het bekende ‘pinken’ en andere alarmerende geluiden klinken van verschillende kant. Ik let voordurend op, als ik ergens anders buiten ben in de ochtend- of avondschemering, of nog meer Merels zingen. Nog geen gehoord tot nu toe vanaf begin oktober.

Heeft nog iemands anders zingende Merels in oktober gehoor, dit jaar of in voorgaande jaren?