maandag 5 maart 2012

Kraanvogels in de lucht


Foto van Kraanvogels bij het Lac du Der Chantecoq in Frankrijk in februari 2008.

Ad Kolen


Vrijdagavond (02-03-2012) om 21.28 u. krijg ik een e-mail bericht van Arnold van Rijsewijk met de volgende inhoud: ”Ik hoorde zo juist (21.15 u.) een groep Kraanvogels overvliegen vanuit onze tuin aan de van Bylandtstraat (in Tilburg binnen de Ringbaan.) Ze vlogen laag of het waren er veel, want ik hoorde ze al terwijl ik binnen zat, maar kreeg ze niet te zien.” Na een retour berichtje te hebben verstuurd ga ik even naar buiten om te luisteren, wie weet!! Ik woon in Tilburg Noord, parallel aan de Vlashoflaan. Tot mijn verbazing hoor ik na enkele minuten (21.45 u.) de bekende roep van Kraanvogels hoog boven me. Het zijn er veel, ze klinken zowel links als rechts van me. Latere pogingen, tot na 11.00 u. leveren niets meer op.

Eerder deze dag en ook eerder in de week had ik in berichten van organisaties die zich met Kraanvogels bezig houden gelezen, van zowel uit Spanje en Duitsland als uit Frankrijk, dat er verplaatsingen van vele duizenden Kraanvogels plaats vinden op dit moment.

Foto van Kraanvogels bij het Lac du Der Chantecoq in Frankrijk in februari 2008.

Vandaag (maandag 05-03-2012) fiets ik na een dag werken van Waalwijk naar Tilburg, zoals ik dat 4 keer per week doe. Er staat een stevige wind en het regent. In gedachte verzonken rijdende juist voorbij het Witte Kasteel aan de rand van Loon op Zand (17.25 u.) door een open stuk word ik opgeschrikt door de bekende luide geluiden van Kraanvogels. Ze bevinden zich recht boven me! Dwars op de weg vliegen ze in westelijk richting in een breed front. Er is een lichte opsplitsing in 2 groepen te zien. Ze vliegen niet zo hoog en maken veel geluid.


Foto van Kraanvogels bij het Lac du Der Chantecoq in Frankrijk in februari 2008.

Snel begin ik te tellen. Al gauw zit ik op meer dan 70 stuks. Dan wordt het schatten verder want ze verdwijnen snel uit het zicht. Ik schat het totaal op 140 maar het zijn er waarschijnlijk meer. Bijna uit zicht buigen ze iets in zuidwestelijk richting af. Ze zien waarschijnlijk water, in de verte liggen het Blauwe meer en het Leikeven. Ze vliegen niet echt in de trekrichting, die is noordoost. Waarschijnlijk trachten ze een plek te vinden om te overnachten en wat te eten eventueel. Gewoonlijk trekken Kraanvogels meer oostelijk van onze omgeving over. Niet eerder zag ik er zo veel in de buurt, prachtig!